I denne episoden tar jeg en prat med Øystein Kind som startet platestudioet At the Loft Records, sammen med kameraten Jonas Kjølstad i studietiden.
Musikk er livet til Øystein. På dagtid har han full stilling som content creator i Sony, hvor han lager innhold; videoer, bannere osv, til utgivelser som skal markedsføres på Spotify og andre steder. Ved siden av er han daglig leder i platestudioet At The Loft Records som han startet i studienetiden med kameraten Jonas Kjølstad.
At The Loft Records har hatt mange kjente artister innom, blant annet Kaveh, Vincent fra Nico & Vinz, Marit Larsen, Razika, Comet Kid, Fay Wildhagen og Anna of the North. De siste årene har de også drevet med videoproduksjon for de største festivalene i Norge, blant annet Slottsfjell og ByLarm.
I denne episoden deler han alt om og rundt musikkbransjen, og hvordan de to studentene klarte å finne seg en plass i et presset marked.
Lytt til episoden
Abonner og lytt til Inkubatoren via:
- Apple Podcast (iPhone)
- Overcast (Android)
- Soundcloud (desktop)
- Acast (desktop og app)
- eller via RSS-feed.
Innholdsliste fra episoden / hva du vil lære
- [00:00] – Litt av hva Øystein og Jonas driver med
- [02:50] – Startet med videoproduksjon uten noe utdanning eller kunnskap om det
- [07:35] – Hvordan musikkinteressen startet
- [11:00] – La ned gitaren (mentalt sett) for å hjelpe artistene til å fokusere 100 % på musikken
- [15:10] – Å jobbe med musikk er kjempegøy, å jobbe i bakgrunnen er enda morsommere
- [13:30] – Størst er ikke nødvendigvis best. Dekning i en liten musikkblogg kan være langt mer effektivt enn VG
- [18:55] – Hvordan de skaffet penger til å leie lokale og bygge studioet
- [23:30] – Bygget studioet ligger i skal rives. Hva skjer videre?
- [30:40] – Mer om konsertene de satte opp for å skaffe penger til studioet
- [33:20] – Hvordan de skaffet et renommé da platestudioet var helt nytt
- [38:00] – Hva de ville gjort annerledes hvis de startet på nytt i dag
- [47:00] – Hva han ville sagt til en klasse med førsteklassinger før samfunnet formet de
- [49:55] – YouTube, en resurs, og en fare vi aldri har sett lignende til før
- [54:10] – Just do it. Hopp i det med moderat kunnskap og finn ut ting underveis
Musikkinteressen tok virkelig av for Øystein på ungdomsskolen. Øystein og noen kompiser bestemte seg for å lage band. Kameratene hadde aldri spilt instrumenter før, men Øystein spilte gitar. Dette viste ikke kameratene og ble imponert når de hørte ham spille. De tok seg det passende navnet Sykt Panikk. De hadde ikke noe øvingslokale på Mortensrud og måtte dra til Grorud for å øve.
Her er en inspilling gjort med Anna of the North. Flere videoer og sanger finner du nederst i artikkelen.
La mentalt fra seg gitaren
Musikkinteressen tok virkelig av for Øystein på ungdomsskolen. Øystein og noen kompiser bestemte seg for å lage band. Kameratene hadde aldri spilt instrumenter før, men Øystein spilte gitar. Dette viste ikke kameratene og ble imponert når de hørte ham spille. De tok seg det passende navnet Sykt Panikk. De hadde ikke noe øvingslokale på Mortensrud og måtte dra til Grorud for å øve.
– Det var litt sånn hysj, hysj. Hvis noen spurte var vi fra Grorud. Vi hadde bakgrunnshistorier, noen var fra Røtvedt og litt sånn forskjellig, flirer han.
Kameratgjengen på mellom 15 og 18 år, spilte rundt omkring i Norge. På et tidspunkt var de også ‘headliner’ for et band fra Bergen kalt Blood Command. De mente at et Osloband trakk flere mennesker. Blood Command vant årets urørt i 2010 og var nominert til spellemann for årets rockeplate i 2011.
Det var på videregående Øystein møtte Jonas, men han innså ikke at han ville jobbe med musikk før på det tredje året.
– Alle de årene spilte jeg gitar og hadde det moro, men på siste året innså jeg at jeg hvor mange prosent av musikere som klarer seg. Jeg er ikke på nivå med det og var ikke interessert i å være en leiemusiker som spiller på sessions, radio og lignende. Jeg var ikke god nok, jeg var midt på treet, men jeg visste at hvis man skulle, måtte man være på et høyt kaliber. Jeg ville ha det gøy med musikk og ha det moro med det.
– I tredjeklasse la jeg mentalt fra meg gitaren, sier Øystein.
Musikere = ikke drevne på business
Det han hadde innsett var at musikere ikke var like drevne på businessiden. Drømmen ble da å hjelpe artister så de kunne konsentrere seg 100% på å spille musikk. Han kunne drive businessdelen og hjelpe de med å fremme arbeidet deres. Han startet da på prosjektleder-studiet på Niss, som nå heter Westerdals.
– Da møtte jeg masse bra folk som nå alle er ute å jobber og gjør kjempemorsomme ting, sier Øystein.
– Jeg kommer aldri til å bli en manager for det er ikke noe jeg er interessert i, men jeg liker det å organisere og det å sørge for at bra musikk bli sett, at det blir vist og at det har alle de småtingene i orden. Det å jobbe med musikk er kjempegøy, det å jobbe i bakgrunnen er enda morsommere. De tingene du ikke ser som du ikke tenker over, jeg elsker de småtingene.
En stor del av arbeidet hans i dag går på promotering av artister.
– Folk innser ikke hvor mye arbeid det ligger det faktisk ligger bak promo og hvor mye arbeid det faktisk ligger bak det å få en låt hørt eller det å få en video sett.
Fokuser på riktige kanaler
Øystein synes for mange artister i dag fokuserer på de feil kanalene.
– Det er veldig folk ofte sier at “vi fikk VG, vi fikk Dagbladet”, jo det er fett at den større populasjonen får vite om det, men det mediet som kanskje funker best er mindre musikkblogger, mindre musikkkanaler og sånt. Det er bedre med mange små blogger som treffer riktig segment enn VG. Det er bedre å treffe med sniper og treffe akkurat de du skal ha enn å skyte med hagle og treffe noen. Størst er ikke nødvendigvis best.
Jonas ønsket å starte platestudio, Øystein ønsket å starte med management og da slo de seg sammen og startet det som ble At The Loft Records. De visste at de trengte penger for å få i gang et studio. For å få tak i en oppstartssum hold de tre live konsertserier hvor de leide lokaler og fikk inn artister til å spille.
– I retrospekt burde vi ha fordelt vinningene litt bedre. Vi var såpass ferske at vi tenkte ikke på honorar og var helt ferske i musikkbransjen. Vi satt igjen med en del penger, men i retrospekt var det ikke helt riktig, men det ga oss mulighet til å bygge et studio.
En de kjente fra skolen leide et lokale i toppetasjen av Kulturhuset som ligger ved siden av Folketeateret på Youngs Torget i Oslo. Han lurte på om Øystein og Jonas ville ta over lokalet, noe de helt klart ville. Dermed fikk de seg et lokale midt i smørøyet av Oslo, og med pengene de tjente på konsertene, hadde de nok til å bygge et basic studio.
Nytt kapittel i livet
Dessverre skal Kulturhuset, bygget de holder til i, rives. Det har de visst hele tiden, så det var ikke noe som kom uforutsett. Bygget sto ferdig i 1880 og har inntil nå vært fredet, men etter lang mekling har nå eierne av bygget, Thon og OBOS, fått tillatelse til å rive og å bygge noe nytt. De skulle egentlig bygge hotell, men de fikk ikke godkjenning til å bygge flere etasjer og da ble ikke hotelldrift lønnsomt nok. Det nye bygget vil mest sannsynlig bli til butikk- og kontorlokaler. Jonas og Øystein bygde studioet med dette i tankene og derfor har de så langt det har latt seg gjøre, investert i utstyr det er lett å ta med seg videre.
– Det er utrolig kjipt, det er utrolig mange jobber tilknyttet til huset, spesielt kulturhuset som er en av Norges beste barer.
Når bygget rives i Mai har de drevet studioet i fem år.
– Vi er egentlig ferdig. Vi har drevet det såpass lenge og har funnet ut av andre interesser i løpet av tiden vi har drevet dette her. Vi har begge innsett at vi finner aldri et så bra lokale og som er såpass billig, stort og sentralt i byen. Vi har tenkt, la oss slutte mens vi er på topp, vi kunne ha fortsatt videre og funnet et nytt studio og kanskje samarbeide med noen andre, men vi har lyst til å gjøre andre ting. Det har vært kjempemoro å drive eget studio og egen bedrift, men vi har lyst til å gjøre andre ting.
Øystein forteller at han og Jonas kommer alltid til å gjøre noe sammen, men nå som bygget skal rives, tar det som en mulighet til å få en fresh start og å finne på noe annet.
– Jeg veit at uansett hva jeg kommer til å gjøre så kommer jeg til å jobbe i musikkbransjen. Om det er booking, plateselskap eller eksport av musikk, så har jeg lyst til å jobbe i musikkbransjen.
I episoden vil du også få høre hvordan de bygde opp studioet, hva de ville gjort annerledes hvis de skulle gjort det på nytt igjen, og mye mer.
Sanger og filmer fra At The Loft Records
Video 1: Her har du en kort filmsnutt NORDEA gjorde med Jonas og Øystein tidligere i 2015.
Video 2: Comet Kid med låta Psychopath.
Video 3: Fay Wildhagen.
Utvalgte lenker nevnt i episoden
- At The Loft Records – Nettsiden til selve platestudioet
- At The Loft Present – Nettside med et lite utvalg av noen av videoene de har laget (ikke oppdatert liste, mye som ikke er lagt inn her).
- Zup Oslo, det siste prosjektet Øystein har vært med på å starte – Oversikt over kommende konserter.
- Sukkerbiten, “Oslo’s råeste sommerperle” – Dagsavisen – Venninna til Øystein nevnte er daglig leder her.
- Musikkmagasinet Gaffa, et must for de som ønsker å holde seg oppdatert – Et av stedene Øystein sier er viktigere for å spre musikken din enn VG.
- Musikknyheter og oversikt over hva som skjer – Et av stedene Øystein sier er viktigere for å spre musikken din enn VG.
Tusen takk for at du lytter!
For å dele tankene dine:
For å hjelpe podkasten:
- Del podkasten med en venn.
- Legg igjen en ærlig anmeldelse i Apple podcasts. Jeg leser alle og dette gjør at flere finner podkasten.