Bjørn-Aage Bredal startet Bilpleiekongen.no for to år siden etter at distriktssjefen til bensinstasjonene han eide ikke ville fornye kontrakten hans. Allerede etter to år passerte han en omsetning på 20 millioner. Nå har han store planer for hva som skal skje fremover.
Lytt til episoden
Abonner og lytt til Inkubatoren via:
- Apple Podcast (iPhone)
- Overcast (Android)
- Soundcloud (desktop)
- Acast (desktop og app)
- eller via RSS-feed.
Innholdsliste fra episoden / hva du vil lære
- [03:30] – Kreative påfunn fungerer; om da ordføreren og en glamourmodell klippet snora, da de fikk inn nytt godteristativ
- [06:38] – Hvordan han formet de ansatte fra å være ekspeditører til å bli superselgere kundene elsket
- [14:08] – Er du god på å selge én ting, kan du egentlig selge hva som helst…
- [16:25] – Da han “fikk sparken” og hvordan Bilpleiekongen.no ble til
- [28:00] – Hva som skjedde når han hadde lansert
- [31:48] – Om hvordan han får mediedekning + litt om pressemeldinger
- [38:00] – Hva han ville gjort annerledes hvis han skulle startet Bilpleiekongen.no på nytt i dag
- [43:25] – Hva han ville sagt til seg selv hvis han møtte seg selv som førsteklassing
- [45:55] – Bilpleiekongen bli mye større…
- [48:35] – Mer om innholdsmarkedsføring / content marketing og hvordan han lager videoene sine
- [55:58] – Hvis du tror på det, stol på deg selv og kjør på
Utvalgte lenker nevnt i episoden
- Bilpleiekongen.no
- Bilpleiekongen på YouTube – se hvordan du polerer, fjerner maling fra lakk, osv.
- Employee of the month – trailer til filmen Bjørn Aage ble inspirert av.
- Mynewsdesk – nettsiden hvor Bjørn-Aage legger ut pressemeldinger.
- Gopro – her ser du en kort film som kun er filmet med et GoPro-kamera – Dette er kameraet Bjørn-Aage bruker når det er fare for vannsprut.
- Premiere Pro – redigeringsprogrammet Bjørn-Aage bruker for å redigere filmene sine.
Elsker alt med salg
Jeg hører ivrige stemmer mens jeg går opp trappen. Gangen som leder opp til døren består av tomme kontorer. Jeg banker på. Der sitter Bjørn-Aage Bredal og diverse innleide konsulenter og planlegger utvidelsen av Bilpleiekongen.no. I 2016 skal mye skje. Mye har allerede skjedd. På to år har han rundet 20 millioner i omsetning.
Er du god på å selge én ting, så har du egentlig knekt koden på å selge hva som helst. Da er det kunnskapen som hindrer deg. Det er vanskelig å selge noe du ikke vet hva er, men lærer du å bruke det selv, vite hva det er for noe, så er det lett å selge det”
Bjørn-Aage elsker alt som har med salg å gjøre. Han har vært daglig leder i diverse butikker og solgt alt mulig. Alt fra dagligvarer, klær, interiør, til det som har med bil å gjøre. Etter å ha jobbet for andre en stund, valgte han å kjøpe en Statoil-stasjon i Larvik, før han kjøpte den andre på Konnerud ved Drammen, litt etterpå.
På Statoil-stasjonen i Larvik fikk Bjørn-Aage muligheten til å eksperimentere og hadde mange kreative påfunn for å lokke til seg de lokale kundene.
– Vi hadde fått nytt smågodtstativ og da var det vel ikke noe som var mer naturlig enn å be ordføreren inn for å klippe snora, ler han.
Saksen fikk ordføreren levert på pute av en glamourmodell, og den røde løperen var så klart også der.
Litt senere skulle også en ny dieselpumpe innvies. Da var glamourmodellen tilbake og de hadde et lykkehjul hvor kundene kunne vinne billetter til danskebåten eller røde pølser.
– De beste idéene, eller, det er jo ikke sikkert de er gode engang – jeg er litt spontan, avbryter han seg selv. Det kommer gjerne en idé, så gjennomfører vi den og så ser vi etterpå om de var gode eller ikke.
Fra ekspeditører til selgere
Noe av det han jobbet mye med den gangen var å bevisstgjøre ekspeditørene på at de ikke kun var ekspeditører, men at de selv ikke bare representerte, men var Statoil.
– Når du går inn på en bensinstasjon, din opplevelse avgjøres av hvordan du blir tatt imot av den bak kassa. Det er det du husker når du går ut igjen, og det er du husker når du snakker med dine venner.
Derfor fokuserte Bjørn-Aage på å jobbe på Statoil skulle være gøy. Han lagde internkonkurranser i tillegg til at de konkurrerte mot andre stasjoner.
– Det ble en artig greie ut av det, både for de som jobbet der og for kundene. Vi la ikke skjul på at vi ønsket å selge, men vi ønsket å gjøre det på en gøyal, artig og fin måte.
For å gjøre salg til noe morsomt er det først og fremst viktigst at selgerne kan produktene ut og inn.
– Nummer én er kunnskap om det du skal selge – å bli trygg på det. Når du er trygg på det går resten av seg selv, sier han.
Bjørn-Aage lærte opp selgerne i hvordan alle produktene de solgte på stasjonen fungerte og hvordan de skulle brukes. De ble satt til å skifte lyspærer, vindusviskere, polere biler og annet – hvert eneste produkt på stasjonen skulle læres til de hadde kunnskap og praktisering i alt de solgte. Han lagde også en intern side hvor de kunne se på videoer for å friske seg opp hukommelsen. Å hjelpe kunden skulle i fokus.
– Et godt salg handler om å få kunden til å føle at de har fått dekket et behov. Det er et godt salg. Et godt salg er ikke at du har prakket på kunden noe. Når kunden kommer og kjøper igjen, og igjen, og igjen, da er det et godt salg.
– Og så var det selvsagt premiering, legger Bjørn-Aage til.
– Det var en gulrot i enden. Det gjør at du har lyst, du synes at det er gøy og du føler at du lykkes.
Premiene i seg selv var ikke nødvendigvis all verdens. Det var ikke premiene som var poenget, det handlet mer om at de ansatte skulle føle at de oppnådde noe og at de følte seg verdsatt for arbeidet. De skulle føle at de lykkes.
– Alle er gode på noe. Det er det å finne frem til hva de liker. Noen synes det kanskje er mer moro å selge pølser og boller. Jeg tror det er viktig å få frem i en sånn konkurranse at alle lykkes på et vis, istedet for at det er én som vinner hele tiden. Føler du at du får det til, så er det gøy, du blir mer avslappet og du møter kunden på kundens nivå og da føles det ikke som et påprakket salg.
Fikk “sparken”
Bensinstasjonene tjener gode penger på bilpleieprodukter. Bjørn-Aage tok derfor kontakt med Turtle og AutoGlym, to leverandører/ produsenter av bilpleieprodukter, og sammen med de, startet de et prøveprosjekt hvor de utvidet bilpleiedelen og fylte hele 10 meter hylleplass med bilprodukter. Det var på dette tidspunktet kanadiske Alimentation Couche-Tard kjøpte fuel & retail-virksomheten av Statoil. De nye eierne var ikke like enige i at butikken skulle konsentrere seg om produkter til bil. De var mer interessert i å konsentrere seg på kioskbiten, med pølser, boller og annen mat.
Franchisekontrakten til Bjørn-Aage var i ferd med å løpe ut. Da distriktssjefen skulle komme innom stasjonen hans trodde han det var for å fornye kontrakten, men da ble han informert om at kontrakten ikke ville bli fornyet. De var ikke enige i den retningen han tok stasjonen.
– Litt brått og brutalt så får jeg sparken for å si det sånn, og det med et varsel på litt over en måned. Dette var på våren sommeren 2013.
Han fikk tilbud om å drive stasjonen over sommeren så han kunne finne noe annet å drive med, men sta som han er, sa han tvert nei.
Da han kom hjem på kvelden var han både sinna og lei seg. Etter et par øl slo fantasien seg på og idéen om Bilpleiekongen kom allerede da. I løpet av tiden på Statoil hadde han jo laget mange interne filmer for å vise de ansatte hvordan man polerte biler osv. Hva hvis han lagde slike filmer og lagde en tilhørende nettbutikk? I løpet av en måneds tid var Bilpleiekongen oppe og gikk.
På YouTube la han ut videoer som “Hvordan fjerne maling fra billakk”, “Hvordan polere bilen for hånd”, osv. Videoene hans har i dag 1,4 millioner visninger på YouTube.
Helt i starten kom det inn en ordre nå og da, før det etter hvert kom inn ordre hver eneste dag.
– Siden da har det bare balla på seg. Kurven har enda ikke begynt å flate ut, sier han.
Bilpleiekongen.no har i dag mellom 10 og 20 tusen besøkende hver måned (hva tallene sa når jeg sjekket nå på vinteren). Omsetningsmålet for 2015 var på rundt 10 millioner, men det passerte han allerede i slutten av april. Salget endte til slutt på litt over 20 millioner.
– Man blir litt bortskjemt. Det har egentlig eskalert mye raskere enn jeg hadde trodd, og det er både positivt og negativt. Det er dyrt å vokse fort.
Han har investert mye penger i utvikling av nettside, logistikkløsninger og lignende, for at alt skal kunne gå så lett som mulig. Likevel er han klinkende klar.
– Du får den følelsen av at du mestrer det du har mest lyst til. Det er en fin følelse. Jeg gruer meg den begynner å jevnes ut den kurven, ler han.
Hvis han skulle startet Bilpleiekongen på nytt i dag, sier han at han hadde skaffet en teknisk konsulent tidligere. I starten gjorde han alt selv, leste seg opp på hvordan man lagde nettside og lignende. Dette gjorde at nettsiden måtte bygges helt om igjen senere.
Nå jobber han fullt for å ekspandere Bilpleiekongen. Det skal både ekspanderes i produktutvalg, bli større satsning i Norge, det skal ekspanderes til Sverige, samtidig som de nå også skal gjøre et innhugg i båtmarkedet.
Bilpleiekongen.no er kommet for å bli.
Denne artikkelen har kun vært et kort utdrag av alt vi snakker om i episoden. For det fulle intervjuet, lytt til episoden i den grønne avspilleren øverst, i iTunes, eller på Soundcloud.
HØR OGSÅ: Kai deler oppskriften, slik ble Norges beste bruktbilselger
HØR OGSÅ: Bak kulissene hos Norges største matblogger og kokebokforfatter
Tusen takk for at du lytter!
For å dele tankene dine:
For å hjelpe podkasten:
- Del podkasten med en venn.
- Legg igjen en ærlig anmeldelse i Apple podcasts. Jeg leser alle og dette gjør at flere finner podkasten.