Making View, et lite firma med base i Hamar står helt i fronten for utviklingen av teknologien bak videoinnhold i 360 grader. Med den banebrytende teknologien og “kulhetsfaktoren” overtalte de både YouTube og Red Bull til å velge de som somarbeidspartnere til deres satsninger på 360 graders innhold.
Lytt til episoden
Abonner og lytt til Inkubatoren via:
- Apple Podcast (iPhone)
- Overcast (Android)
- Soundcloud (desktop)
- Acast (desktop og app)
- eller via RSS-feed.
Innholdsliste fra episoden / hva du vil lære
- [00:00] – Hva virtual reality er og litt om hvorfor det vil forandre verden
- [03:35] – Oculus Rift (firma solgt av Facebook til 16 milliarder) tok kontakt for samarbeid
- [12:40] – Hvordan Making View ble til. Startet med eiendomsfoto, solgte bedriften til Finn.no før de kjøpte den tilbake igjen.w
- [19:45] – Hvordan de tok en av verdens kuleste brands, Red Bull, med storm
- [25:20] – Hva de lærte etter fem uker i Silicon Valley
- [27:25] – Å leke med de store gutta. Making View og partnerskapet med Google
- [29:50] – Hvorfor de har basis i Hamar og ikke flyttet til Silicon Valley
- [37:50] – Vanskeligheten med å få tak i investorer for et marked som ennå ikke finnes
- [42:20] –Det må investeres mer i gründere i Norge
- [47:30] –Hvordan bakgrunnen og erfaringen til hver person i teamet har betydd alt for deres suksess
- [53:10] – “Det er lov å tro på seg selv, kjør på”
Utvalgte lenker nevnt i episoden
- Making View – Diverse filmer av Making View. Jeg har prøvd noen av disse med VR-briller og det er enormt kult.
- Virtual Reality på YouTube – En video som viser en fraksjon av hva som er mulig med Virtual Reality
- Commodore 64 – Gammel reklamevideo for Commodore 64, fra 1985
- Hjemmesiden til Jokke Sommer – Jokke, hvis du leser dette. Jeg blir gjerne med på en tur!!
- Chromecast – Morsom dings for å streame innhold på data og mobil over til tv’en
- Larosa – Custom utstyr til Harley med eksepsjonell kundeservice
Fremtiden kaller
Jeg gikk inn på toget R1, retning Lillehammer fra Oslo S. Konduktøren stemplet billetten med avstigning på Hamar, men nei, i dag skulle jeg til fremtiden.
De har akkurat fått nytt lokale da jeg ankommer Making View på Hamar. Det er fortsatt lite møbler, men lunsjbordet, kontorpulter og gadgets, nok til å gjøre enhver technofrelst mo i knærne, er på plass.
Making View ble virkelig satt på kartet da Red Bull i november 2012 brukte deres teknologi til å gi ut sitt første videoklipp filmet med 360 graders kamera. Det var festet til en formel1-bil og for første gang kunne man se hvordan det faktisk var å kjøre et formel1-løp i fulle 360 grader. Kameraet gjorde det mulig for deg å velge selv hvor du ville se; fremover, opp på skyene, til siden på publikum, eller bak.
Den neste store plattformen
Virtual reality, eller VR, er i skrivende stund noe som jobbes hardt med i alle verdens største teknologiselskaper. Det har eksistert en liten stund, men teknologien har ikke bare vært ekstremt dårlig, men den har også vært hårreisende dyr. Det var en 18-åring tilbake i 2011 som virkelig satte fart på teknologien. Hjemme i foreldrenes garasje i Long Beach, California, lagde Palmer Luckey den første prototypen av det som skulle bli Oculus Rift, et lukket brillesett med en liten skjerm til hvert øye, hvor videoen følger hodebevegelsene dine.
Se for deg ingeniøren som kan teste ut nye konsepter ved å bygge hus og konstruksjoner virituelt. Han kan gå rundt i det, teste idéer og se hva som funker og ikke. Se for deg kirurgistudenten som kan øve på hjerteoperasjoner uten å være i kontakt med en eneste pasient. Se for deg hvordan en gammel dame i rullestol på omsorgshjemmet som, tross helsetilstand, kan sitte på en eksotisk strand og se på bølgene som skvulper opp mot ternene hennes. Virituell virkelig kommer til å bli så enormt mye større enn vi kan forestille oss i dag. Vi snakker ikke om flygende biler, men et verktøy, akkurat som pennen i bagen, eller mobilen i lomma. I 2014 kjøpte Facebook Oculus Rift for to milliarder dollar. Ikke dårlig pris for å kjøpe en bit av fremtiden?
Like barn leker best
Totalt fem personer jobber i Making View, de tre gründerne Are Vindfallet, Pål Vindfallet og Lars Petter Schrøder og to ansatte, programmeringsgeniet Daniel Ervik og en som jobber ut i fra London. Sammen drifter de to sider av bedriften. I bunn og grunn er de et techselskap hvor de utvikler 360 graders kameraer, utstyr og software som må til for å lage slike videoer. På den andre siden er teknologiutvikling dyrt og pengene til videreutvikling får de fra å lage videoer for bedrifter og andre aktører. På listen over kunder står blant annet, Red Bull, Samsung, Mercedes og det Norske Forsvaret.
Våg å feile, det er ikke flaut. Tenk stort og dra med deg ja-folk
Det var ikke sånn det startet. Tilbake i 2005 jobbet Are i Telenor. Pål er utdannet pressefotograf og er en lidenskapelig småflypilot på topp nivå i Norge. På fritiden hadde Pål eksperimentert litt med å sette kamera inn i et fjernstyrt helikopter. Dette hadde noen lokale eiendomsmeglere lagt merke til og lurte på om han kunne ta noen bilder for de og flettet dette inn i en boligpresentasjon. Are sjekket litt rundt og fant ut at boligfotografier for det meste var domintert av ett selskap, men produktmessig hadde de sovet i timen. Han syntes ikke det de leverte var bra nok.
Boligpresentasjoner med fjernstyrte helikoptre
Sammen stiftet de selskapet Vision Completed hvor de lagde boligpresentasjoner ved hjelp av fjernstyrte helikoptre og 360 graders kameraer. Brukere kunne nå se huset ovenfra, klikke på døren, fly inn, og gå fra rom til rom i 360º, samtidig som de kunne se på en planskisse nøyaktig hvor i huset de var. I 2007 trigget dette interessen fra Finn.no og eieren deres Schibsted, som endte opp med å kjøpe selskapet. Sammen med Finn bygde de Norges største eiendomsfotokjede med 80 fotografer mellom Alta og Kristiansand som var ute på oppdrag hver dag.
I Elverum var det en mindre konkurrent ved navn SkyCam, drevet av Lars Petter Schrøder.
– Vi skjønte at dette var noen smartinger og ville gjerne ha de under paraplyen vår.
De kjøpte Skycam og sammen startet de på videreutviklingen av fototjenestene innenfor Finn. Allerede to år før Google kom med Streetview til Norge, hadde de sin egen streetview tjeneste og fra 2008 til 2009 tok de hele 12 millioner streetviewbilder for Finn.
Ut av Finn, inn i eget
Innenfor Finn fikk de muligheten til å eksperimentere og videreføre det de hadde lyst til. I 2010 stoppet dette derimot opp når finanskrisen kom. Finn får et større fokus på kjernevirksomheten og foto faller utenfor.
– Særlig det vi gründerne av selskapet drev med, vi hadde jo en drøm om å videreutvikle foto og etterhvert video. Vi så i glasskula at video, det må kunne gå an å lage i 360 grader. Dette fikk vi ikke Finn med på så det vi gjorde var å kjøpe tilbake en del av selskapet.
Nå gikk de ‘all in’ for å lage et videokamera som kunne filme i 360 grader.
– Å være innenfor Schibsted var trygt og godt. Lønningene kom når det skulle og frivillig kaster vi oss ut igjen i usikkerheten, men det ligger en drive i bunn om at vi skal få det til. Og er det ikke lønnsomt til å begynne med så er det ihvertfall morsomt.
Vingemannen Jokke
Etter ni måneder med utvikling og testing av det første 360 graders videokameraet var de klare.
– Hva er det drøyeste klippet vi kan lage, spurte de seg selv.
På den tiden hadde Jokket Sommer blitt frontet en del i VG. Han drev med noe som nesten ingen andre drev med da, wingsuit-hopping. En wingsuit er en drakt du bruker til fallskjerm- eller base hopp. Det er nesten som å ta på seg drakten til et flygende ekorn og ved hjelp av drakten som har stoff mellom armene og kroppen, kan sveve fremover og ikke kun rett nedover.
– Vi fikk tak i Jokke, han er jo en super positiv fyr. Vi møter han i stryn, spanderer helikoptertimer på han og litt penger så han har å leve for, tok alt av eget lomme, monterte kameraet på han og han gjorde en tre, fire hopp for oss.
Resultatet kan du se under (artikkelen fortsetter også under videoen).
OBS: Videoen kan kun sees på to måter
- Sitter du på dataen din? Da må du bruke siste versjon av google chrome. Firefox, Safari osv fungerer ikke enda. Bruk musen eller tastene W, A, S, D så flytter bildet seg.
- Sitter du på mobilen din? Da må du bruke youtube-appen. Bruk fingeren eller snu telefonen rundt så flytter bildet seg.[/content_band]
Med en vellykket første tagning spurte de seg selv, “hvem skal se det her, hvem skal vi vise det frem til for å få litt traction, for det her må noen synes er kult”.
Løsningen lå nærmere enn de trodde. Jokke var sponset av Red Bull og de tenkte at “dette måtte være Red Bull. Verdens kuleste selskap må se dette her”.
Vi satte himmel og jord i bevegelse.
Håndjern og Red Bull
Etter 10 uker fikk de tak i rett person hos Red Bull i Østerrike. De fikk én time til å presentere hva de hadde og booket straks både billetter og retur. Så, noen dager før de skulle ned slo tankene inn.
– Tenk om han ikke liker det, tenk om det bare er vi som liker det her, minner Are.
De så på kameraet, en matt, svart, gusten sak og tenkte de måtte gjøre noe. De fikk tak i en billakkerer som lakkerte kameraet lik en Red Bull-boks. Den la de i en sølvfarget koffert ved siden av en Red Bull. Are kjente en politimann og av han fikk de låne et håndjern.
Under presentasjonen på hovedkvarteret til Red Bull i Salzburg, Østerrike, slo videoen mildt sagt an.
– Han synes dette er noe av det tøffeste han har sett og plutselig står det 20 stk rundt oss og vi sitter og spiller av videoen om og om igjen, forteller Are.
Lars har under hele møtet sittet med håndjernene festet i armen og kofferten. Nå var det på tide å vise hva de hadde med. Lars skøv kofferten bort til sjefen. Den timen de fikk ble til hele kvelden og ble en ren forbrødring. Det ble til en god middag og Østerrisk øl på kvelden, flytbillettene ble ombooket og de fikk en partnership agreement for testing av teknologien innad i Red Bull.
Som sjefen sa: “Dere kommer ikke itl å bli rike av samarbeidet vårt, men det vil gi dere vinger”.
Han hadde rett. Videoen ble lagt ut på Facebooksiden til Red Bull sine 40 millioner følgere og den helgen var det totalt 500 000 mennesker som var innom nettsiden deres og mange av verdens største technettsteder skrev om Making View. Fortsatt i dag får de forespørsler fra bedrifter som har sett denne videoen.
I 2013 oppfordret Innovasjon Norge de til å søke på TINC, deres akseleratorprogram i Silicon Valley, tech’ens hovedstad. Der var de i fem uker.
– Det er utrolig moro og det er en læringskurve som er bratt som trollveggen når du kommer dit. Utrolig kult og et ufattelig bra program lagd av Innovasjon Norge. Du har de beste hjelperne, det beste nettverket, beste lokasjonene, du sitter midt i, du har google på den ene siden og facebook på den andre siden av gata der du sitter. Du er midt i. Utrolig lærerikt og det vil jeg anbefale alle som driver innenfor tech. Søk et sånt program. Dra på det, det er relativt billig, men du får masse igjen, sier Are.
Det som gjorde det største inntrykket var tankesettet.
– Der er du en samfunnsbygger som gründer. Du er nesten en folkehelt. Jeg får ikke alltid den følelsen i Norge som gründer.
Nettverket de fikk var enestående. Are hadde møte helt opp til visepresidenten i Google og også med folka i YouTube (som også eies av Google). Det tok et par år å virkelig overbevise de, men YouTube bestemte seg til slutt for å satse på 360 graders videoinnhold og valgte Making View som deres samarbeidspartner for lansering av 360 graders innhold.
Tungt
Making View har vært helt avhengig av å funde seg selv og å ha en kortsiktig inntjening i form av å lage videoer for bedrifter, for å ha penger til videreutvikling av teknologi. Dette er deres største hindring i dag.
– Jeg vil si at en ‘lack of funding’ har gjort at vi nesten har måtte løpe saktere på to områder og har sakket oss ned hvor vi kunne løpt fortere på begge områder, hvis vi hadde hatt funding i bunnen som hadde gjort at vi kunne fokusert mye mer. Det har vært hele utfordringen vår.
I 2014 ønsket regjeringen mer kompetanse fra næringslivet for å se på muligheter og utfordringer for økonomisk vest i Norge. Med et land som har bygd seg opp på olje og med oljepriser som stadig går nedover må vi kunne omstille oss som et samfunn for å opprettholde den velstanden vi har. Are ble spurt om å være medlem i dette og her kjemper han for å få regjeringen til å innse at det må satses i større grad på gründere og oppstartsbedrifter.
– Det er min store passion inne i dette her. Jeg holder en del foredrag og sånn rundt hva vi driver med og hva vi har møtt av utfordringer og prøver å inspirere andre til å starte. Mitt ja til å sitte i det utvalget var noe av det samme. Prøve å påvirke fra gründerperspektivet og hvordan vi skal tilrettelegge et for de som driver butikk, kommuner og ikke minst private.
Are mener det er skattemessig gunstig satse penger på eiendom, men at det også må bli mer skattemessig lønnsomt å satse på oppstartsbedrifter.
– Spesielt private kan være mye mer med og å putte inn penger og å investere i tidlige faseselskaper. I Silicon Valley er det helt naturlig å investere i nye startups. Man kjøper ikke en bygård når man sitter der, man går og skaper verdier. Det gjør man ofte ved å putte penger inn i startups som går bra og det er den beste verdiskapningen vi kan ha i et samfunn, å skape noe som igjen skaper verdi for felleskapet.
Det er lov å tenke stort
Are holder foredrag rundt omkring i Norge for å inspirere gründere til å starte for seg selv.
Jeg har fått det inn med morsmelka at det er lov å tro på det man driver med og å tro på seg selv. Ikke bry seg fullt så mye om hva naboen mener. Våg å feile, det er ikke flaut. Tenk stort og dra med deg ja-folk.
Jeg fikk prøve diverse demoer av deres 360 graders filmer og jeg må si det er helt rått! Jeg har lenge hatt lyst til å prøve VR-briller og ENDELIG fikk jeg muligheten. Etter intervjuet spurte om det var mulig å prøve en demo. Du kan si det sånn at jeg “spilte kul”. På utsiden så jeg nok ganske rolig ut (i hvertfall i mitt hode), men på innsiden hoppet jeg opp og ned mens jeg ropte VÆR SÅ SNILL, VÆR SÅ SNILL.
Tusen takk for at du lytter!
For å dele tankene dine:
For å hjelpe podkasten:
- Del podkasten med en venn.
- Legg igjen en ærlig anmeldelse i Apple podcasts. Jeg leser alle og dette gjør at flere finner podkasten.