Blant jegergryte, kake og god stemning tok jeg en prat med Simen Staalnacke og Peder Børresen i andre etasje over deres ‘Super Duper Store’ i Hegdehaugsveien i Oslo. Mantraet deres er at uansett hva de gjør, skal de ha det moro. Det synes.
Gutta har opplevd og lært mye siden de startet Moods of Norway tilbake i 2003. Det første året hadde de en omsetning på 300 000 og til 10-årsjubileumet hadde de passert gode 300 millioner i året.
I episoden forteller de om oppturer, nedturer og hva de har lært underveis. Alt fra hvordan idéen om Moods of Norway nesten ble kastet bort i bytte mot et reality-TVkonsept, søket etter produsenter som startet i de Bulgarske gule-sider, til en litt for hard USA-satsning ti år etter.
Lytt til episoden
Abonner og lytt til Inkubatoren via:
- Apple Podcast (iPhone)
- Overcast (Android)
- Soundcloud (desktop)
- Acast (desktop og app)
- eller via RSS-feed.
Innholdsliste fra episoden / hva du vil lære
- [00:57] – Hvordan det føltes da Moods of Norway ble et sukksesscase på Harvard Business School
- [02:25] – Det sto mellom to idéer; slå igjennom på reality-tv eller et klesmerke basert på norske tradisjoner…
- [04:50] – Hvordan det å bo og reise i utlandet fikk de til å innse hvor unikt og kult Norge er
- [10:20] – Hvordan de fant den første produsent og prosessen rundt
- [15:25] – Hvorfor de små detaljene gjorde at de skilte seg ut
- [18:15] – Skeptisismen, advarslene og hvordan de møtte den
- [24:50] – Hvorfor de fokuserer på egne butikker istedet for å selge i andres
- [29:48] – Mantraet bak Moods of Norway – “Gi gass, ha det moro”
- [31:45] – Voksesmerter. Hvordan rask ekspandering til USA gikk på et feilskjær og hva de har lært
- [40:00] – Moods of Norway VS Pushwagner
- [42:13] – PR-stunt og den rosa fiskebåten
- [44:07] – Richard Branson
- [47:55] – “Ingen kommer ihåg en fegis”
Utvalgte lenker nevnt i episoden
- Moods of Norway sin nettside
- Harvardstudien om Moods of Norway – Koster 8 dollar. Det står $14, men blir $8 etter registrering som Norsk kjøper
- Moods of Norway vaffeljern
- Dokumentar om Richard Branson – “Milliardæren milliardærer ønsker å bli”. En mann som gjør akkurat som han selv ønsker
- Fiskebåten til Moods of Norway
Bøker nevnt i episoden
Freakonomics av Stephen J. Dubner. Boken regnes som en klassiker med over 600 anmeldelser på Adlibris.no. “Freakonomics will make you see the familiar world through a completely original lens.”
Like a virgin: secrets they won’t teach you at business school, av Richard Branson
Moods of Norway; hvordan gjøre bestemor stolt av Randi Fuglehaug. Boken om hvordan Moods of Norway ble til.
Å se muligheter hvor andre ikke gjør det
Odelssønner, en døende rase på lik linje med fjellreven, rømmer til metropolene triumfert av stein, glass og blankpolert krom.
Folk som gjør noe fordi de har lyst og ikke fordi de må. Det er tøft!
Der møter de mennesker som kjenner til træler som et fenomen fra treningsstudioet, et sted hvor fremmedord som korn, kuer og traktor erindrer bildebøker fra barnehagen, og senere i livet, aviser med ord som jordbruksopprør og melkestreik. Både Peder og Simen har studert i utlandet og med avstand fra Norsk kultur og jantelov innså de noe vi letter glemmer her hjemme på berget.
Make waffles, not war!
Konfrontert med ivrige spørsmål om Norge og Norsk kultur, fikk de sett trollnasjonen fra et annet perspektiv. De så hvor kult det faktisk er å være Norsk.
Tilbake i moderlandet tok de det kjedelige tradisjonelle, pakket det inn i knæsje farger og viste oss ungdommen hvor kule og hippe oldemor og oldefar faktisk var. I butikkene deres henger den siste mote blant spinnerokk, gjøkur og utedoer som prøverom – for ikke å glemme selveste gråtass, den rosa traktoren Ferguson TE20, som også pryder logoen deres.
Vi kan herved ende diskusjonen om barna våre skal lære nynorsk på skolen – send de til Super Duper Store istedet.
Stor vekst
Mellom 2011 og 2013 gikk Moods of Norway med et overskudd på 110,8 millioner kroner. Med mye penger på bok og store drømmer tok de på seg spanderbuksene for en hard USA satsing noe som førte til deres første underskudd i 2014 på 13,5 millioner.
Med rask vekst på såpass kort tid, møter man også på utfordringer, utfordringer som bidrar til å gjøre produktet, bedriften eller personen bedre enn det var i utgangspunktet. Som når en bilprodusent finner ut hvilke enkeltdeler i motoren som trenger forsterkning når man passerer 110 km/t, men som fungerte perfekt i 90. USA-satsingen ble ikke bare en vekker, men et viktig ledd i en snuoperasjon for hva som skulle bli det nye fokuset fremover.
HØR OGSÅ: Dro på skitur, fikk idé om produkt og ble gründer, med Jo Egil Tobiassen
HØR OGSÅ: Veien fra bedriftsrådgiver til undertøyskonge
Tusen takk for at du lytter!
For å dele tankene dine:
For å hjelpe podkasten:
- Del podkasten med en venn.
- Legg igjen en ærlig anmeldelse i Apple podcasts. Jeg leser alle og dette gjør at flere finner podkasten.