Niru Kumra driver MasalaMagic med den nærmeste familien. De driver kursvirksomhet, catering og har sitt eget merke i over 350 butikker i hele Norge.
I denne episoden deler hun hvordan hun har fått det til, fra drømmene som fikk henne til å si opp i jobben og starte med matlagning (bokstavelig talt), til hvordan hun startet sitt eget indiske matmerke som selges i over 350 butikker over hele Norge.
Lytt til episoden
Abonner og lytt til Inkubatoren via:
- Apple Podcast (iPhone)
- Overcast (Android)
- Soundcloud (desktop)
- Acast (desktop og app)
- eller via RSS-feed.
Innholdsliste fra episoden / hva du vil lære
- [02:50] – Hvordan Niru lagde mat i “det skjulte” da hun var liten
- [04:40] – Hvordan hun dumpet karrieren for å jobbe med mat.
- [12:40] – Et år etter hadde hun også gitt ut kokebok til terningkast seks. Helt uten skriveerfaring.
- [17:50] – Fra tre mobile plastkasser med utstyr til eget kurslokale
- [21:50] – Hvordan de gikk fra kursvirksomhet til å produsere sitt eget merke (på kjøkkenet)
- [28:10] – Hvordan produksjonen av eget merke gikk fra kasserollene på kjøkkenet til India
- [32:50] – Hvordan Niru fikk Masala Magic inn til NorgesGruppen
- [34:50] – Nærmere inn på produksjonen av Masala Magic og hvordan hun fikk til dette i India
- [41:20] – Vant merket for Godt Design av Norsk Designråd i 2014
- [44:15] – Hvordan hun fikk tak i et så sterkt styre med bred erfaring som hjelper henne helt gratis
- [54:50] – Hvem Niru ser på som suksessfull
- [55:40] – Hvilke råd hun ville gitt seg selv som 20-åring
- [57:45] – Nirus årlige veldedighetsorganisasjon som støtter jenter i India.
Utvalgte lenker nevnt i episoden
- MasalaMagic – Nettsiden til Niru
- Nirus Verden – Her finner du bloggen hennes med mange spennende oppskrifter
- Om chutney på Wikipedia
- Jacobs – Butikkjeden med øye for det unike. De første som startet å selge MasalaMagic.
- MasalaMagic vinner merket for Godt Design – Video på YouTube
- Los&Co – Designbyrået bak det flotte designet til MasalaMagics produkter
- Connect Norge – Stiftelsen som hjalp Niru med å finne styremedlemmene til MasalaMagic
- Project Nanhi Kali – Veldedighetsprosjektet Niru bidrar til. Prosjektet fikk ‘The Times of India 2015 award for social impact’.
- Ønsker du også å bidra? Bidrag kan settes inn på firmakontoen til MasalaMagic AS og merkes “Bidrag Nanhi Kali Prosjektet”. Kontonummer: 1503.06.71063. Eventuelt kontakt Niru på epost niru@masalamagic.com, hvis du ønsker å delta på andre måter.
Bøker nevnt i episoden
- Indisk mat på norske fat, av Niru Kumra – kokeboken hennes som fikk terningkast 6.
Trodde moren ville bli sint
– Vil du ha Chai? spør Niru meg, mens hun går klikkende i høye hæler mot kjøkkenet.
Chai er té på Indisk og er blandet med spennende aromatiske krydder og urter.
– I india er chai det minste minimum for servering når du får besøk.
Hun setter kjelen på ovnen og finner frem diverse hjemmelaget Indisk snacks. Vi står i lokalet til MasalaMagic i Helgelsens Gate i Oslo. Hun og ektemannen Sunil kjøpte én tredjedel av lokalet tilbake i 2015. Den gang besto det av tre butikkseksjoner, de kjøpte det ene og leide de to andre. Veggene imellom ble slått ned og herfra holdes det kursvirketsomhet i Indisk matlagning, catering og utleievirksomhet for opptil 70 personer.
Niru kom til Norge som åtteåring i januar 1977.
– Det husker veldig godt, det var veldig kult”, sier hun.
Snøballkrig og aking var ikke noe hun hadde vært med på før. Allerede som liten slo interessen for matlagning rot. Både moren og bestemoren var habile hjemmekokker og Niru fulgte ivrig med.
– Den første ordentlige middagsretten jeg lagde, det var mens mamma var på jobb. Jeg trodde hun kom til å bli sint, sier hun. Hun latet som om det var nabotanten som hadde laget det.
– Dette her var jo godt, sa moren og da brøt Niru ut med hemmeligheten i ekstase.
Tross lidenskapen var det økonomi Niru valgte å studere etter videregående skole.
– For det første var ikke kokkeyrket særlig stort da jeg skulle velge videre linje. Studieinspektør anbefalte det ikke for meg, jeg hadde gode karakterer og hun foreslo at jeg skulle studere språk. Jeg hadde ikke lyst til å bli lege ihvertfall, som de aller fleste Indere tenker på som en god utdannelse”.
Valget endte på økonomi og administrasjon hos Østfold Distrikshøgskole før hun gikk videre til prosjektledelse på BI i Oslo. Herfra tok hun jobb som førstesekretær i kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, prosjekleder i nærings og Handelsdepartementet og senere jobb i Agresso.
Tilfeldigheter ble til business
Veien herfra til matlagning skjedde ganske tilfeldig. På skolen til barna stilte hun alltid opp med Indisk matlagning til avslutninger, tilstelninger og bursdager. Noen av foreldrene til barna likte det så godt at de spurte om hun kunne lære de kunstnene. Dette syntes Niru var moro og dermed startet hun med mindre kurs hun holdt for foreldrene og lærerne helt gratis.
Drømmetyderen
Niru drømte ofte om mat. Ikke dagdrømmer, men faktiske drømmer. En dag hun var på et jobbseminar traff hun på en dame som hadde interesse for drømmepsykologi og fortalte henne om noen av de rare drømmene hun hadde.
– Dette betyr noe. Det er et signal til deg at du skal gjøre noe annet, sa damen.
Der og da fikk hun en ‘aha-følelse’. Litt etterpå holdt hun et kurs for noen lærere som også fortalte at “du kan ikke holde på sånn på kveldstid, du må jo sette opp en kursavgift.” Dette ble dråpen som gjorde at hun registrerte firmaet. Mannen Sunil, som jobbet i Telenor, lagde en enkel nettside og allerede tre uker etterpå ble hun bedt til God Morgen Norge.
Autentisk. Det å være seg selv. Det er nøkkelen for alle miljøer og alle slags yrker. Det er det som fører deg frem.
Noen ganger tar det lang tid før skjebnen griper fatt i deg (eller omvendt). Som en konsekvens av opptreden i God Morgen Norge, som var en stor boost for bedriften, tok Migrapolis kontakt, det flerkulturelle tv-programmet som gikk på NRK i 18 år. De skulle holde en reportasje fra Bendterud Skole som var én av to steder Niru holdt kurs og de ønsket å ha henne med. I programmet nevnte hun i en bisetning at hun ønsket å lage en kokebok. Et par dager etter sendingen ble hun kontaktet av Jan Holm fra Holm & Tangen forlag.
– Jeg hadde sendt manuset mitt til to, tre forlag og fått avslag for de mente at de ikke var marked for en Indisk kokebok på norsk, men Jan oppdaget meg kan du si og ville se på manuset mitt. Vi hadde et møte og han syntes det var kjempebra.
Hun var godt forberedt. Helt siden hun var tolv år gammel hadde hun samlet og laget oppskrifter. Manuset var allerede ferdig. Hun ble bedt om å skrive en innledning og litt informasjon om utstyret man måtte bruke og kun noen måneder etterpå var boken lansert. Avis 1 skrev “…en perle og en genistrek av en bok” og ga den terningkast seks.
Ha fokus på det du ønsker deg mest!
Ikke Nora, men Niru
Før Niru startet med kurser hadde en av drømmene spesielt brent seg fast.
Jeg drømte at jeg tok ut en krukke fra et skap og på den krukken stod det Niru og ikke Nora.
– Det var det som egentlig var drømmen min, det var å lage egne chutnyer. Chutny betyr egentlig mós eller puré som vi lager av frukt eller grønnsaker. Chutnyer kan du bruke til alt mulig. Du kan ha det til ostekveld, du kan ha det på brødskiven, til tapas og grillmat. En liten dæsh på fatet og det piffer og smaken. Det er også disse seks smakene som er basis for smaken i det Indiske kjøkken.
På kursene hadde hun servert hjemmelagde chutnyer som tilbehør til deltakernes middager. De elsket det og ønsket også å lære hvordan hun lagde det. I tillegg ønsket de å kjøpe med seg ekstra hjem for å gi bort til venner og familie. Niru tok til seg etterspørselen og lagde chutney i større kvantum som hun fylte på tomme tomatpuréglas. Sunil lagde etikker på PC’en som ble printet ut og limt på glassene.
Hun skjønte at det var godt likt og at det var et marked for chutnyene hennes. Hun startet å selge det på messer, samt på egen nettbutikk Sunil satte opp.
Lytt på kundene
Etterhvert ble det også flere og flere spørsmål om å kjøpe krydder hos henne. Kursdeltakerne sa de ikke hadde tid til å dra ned på Grønland for å handle eget krydder. Niru hadde ikke lyst til å selge krydder, men hun skjønte fort at dette var nødvendig for de som allerede hadde vært på kurs. Ved å selge igjennom nettbutikken fikk tidligere kursdeltakere og andre tak i det de trengte uten å dra ned på Grønland.
Da etterspørselen til chutnyen ble for stor oppsøkte hun norske produsenter for oppskalering, men det var ingen som ville ta på seg oppdraget. De var redde for at krydderet skulle sette smak og lukt på kjeler og produksjonsutstyr. De brukte utstyr i stål og dette setter ikke lukt og smak, men dette turte de ikke ta sjansen på. Niru måtte finne på noe annet. Dette skulle vise seg å bli en velsignelse for hvor det er jo ikke noe sted det er bedre å produsere ekte indisk mat enn i India selv.
Etter litt undersøkelser med indiske slektninger fant de en fabrikk. Huset ble pansatt og den første bestillingen ble gjort – fem forskjellige chutnyer fordelt på 2500 glass.
– Masala Magic er mitt fjerde barn, sier hun.
– Etterpå kom svettetoktene og våkenatten; “Hva er det jeg har gjort”.
Hun tok kontakt med Jabocs, en liten butikkkjede med sansen for det unike. Hun måtte ty til litt overtalelse for et treff, men når dette var i boks skulle det ikke mye overtalelse til. Samtlige ansvarlige i kjeden ønsket å ta inn chutnyene hennes.
Hardt arbeid førte til suksess
De første fire månedene sto jeg og datteren min annenhver uke i med et lite bord i butikken med hjemmelagde papadam.
Papadam er et type indisk flatbrød laget på linsemel. Papadam’en ble også en hit hos kundene og på Jacobs ønsket de at hun også skulle produsere dette. Som vanlig hørte Niru på etterspørselen.
Niru hadde god statistikk på hvilke chutnyer som var mest populære, samt bidrag fra evalueringsskjemaene fra kursdeltakerne hennes. Hun ringte rett til Norgesgruppen og fikk i stand et møte. De likte og produktene til MasalaMagic selges nå i over 350 butikker i hele Norge.
HØR OGSÅ: Bak kulissene hos Norges mest populære matblogger og kokebokforfatter
Tusen takk for at du lytter!
For å dele tankene dine:
For å hjelpe podkasten:
- Del podkasten med en venn.
- Legg igjen en ærlig anmeldelse i Apple podcasts. Jeg leser alle og dette gjør at flere finner podkasten.