I dagens episode tok jeg en prat med Anders Selvig som har fått til noe skikkelig kult med undertøysmerket sitt ComfyBalls. “ComfyBalls??” tenker du. Ja, ComfyBalls.
I 14 år jobbet Anders med bedriftsrådgivning rundt kjøp og salg av bedrifter før han tok på seg gründerskoene, eller – undertøyet, selv. Idéen oppsto under innebandytreningen. Han og kompisene syntes det var slitsomt med utstyret som slang rundt (ja, DET utstyret), og etter noen runder på symaskinen kona fikk til jul, ble de første prototypene av ComfyBalls til.
Når denne episoden ble gitt ut hadde han solgt over 100 000 boksere, har fått flere avtaler ut mot nye land og er i sterk vekst. I episoden snakker om reisen hans, hvordan ComfyBalls ble til, om produksjon i Kina og Tyrkia, markedsføring, osv, diverse råd til gründere osv. Anders kan sakene sine.
Overraskende nok er et av topprådene til den tidligere bedriftsrådgiveren; “Ikke alltid hør på de gamle”. Da måtte jeg le!
Lytt til episoden
Abonner og lytt til Inkubatoren via:
- Apple Podcast (iPhone)
- Overcast (Android)
- Soundcloud (desktop)
- Acast (desktop og app)
- eller via RSS-feed.
Innholdsliste fra episoden / hva du vil lære
- [04:05] – Hvordan ComfyBalls ble til
- [08:00] – Startet med prototyper i Kina, nå produserer de i Tyrkia
- [11:00] – Var litt naiv i starten i forhold til hvor komplekst det er å lage en god bokser shorts
- [17:15] – Markedsføring og det å tiltrekke seg kunder
- [20:00] – De har store problemer med å varemerkebeskytte ComyBalls i USA
- [21:38] – De har hatt store problemer med varemerkebeskyttelse i USA
- [27:40] – Det er en stor beslutning å slutte i en trygg jobb for å starte noe nytt
- [29:25] – “Jeg følte jeg hadde mye ugjort med idéene mine”
- [30:30] – Det er mye som må fikses, men som man ikke tenker på når man starter
- [41:10] – Det vil alltid være utfordringer med produksjon underveis
- [45:45] – Mislykkede konkurranser
- [51:50] – Hvordan det operative i ComfyBalls drives i dag og videre vekst
- [01:45] – Stort uutnyttet potensiale i USA
- [1:07:40] – Ikke alltid hør på de gamle
- [1:09:25] – Stol på magefølelsen. Vær skeptisk til de som tilbyr deg noe
- [1:10:45] – Det er bedre å angre på noe du har gjort enn å angre på noe du ikke har gjort
- [1:12:30] – Test produktet ditt med forskjellige folk, ikke kun vennegjengen
Tre sitater fra dagens episode:
Hvis man finner noe man liker, så fortsetter man med det.
Ikke hør på de gamle hele tiden.
Ikke vær redd for å spørre om hjelp.
Utvalgte lenker nevnt i episoden
- ComfyBalls – (nettsiden)
- Reklamevideoen de lagde som en reaksjon på varemerkebeskyttelsesnekt i USA (YouTube)
- Ben & Jerry’s “Schweddy balls”
- Slack – Veldig bra gratis verktøy for kommunikasjon innad bedrifter, prosjekter osv.
- Netthandelsgruppen – de som nå driver den daglige driften av ComfyBalls
- Hockeygutta Team Ulsrud lagde viral video med ComfyBalls (YouTube)
- Tesla – (bilen)
HØR OGSÅ: Dro på skitur, fikk idé om produkt og ble gründer, med Jo Egil Tobiassen
HØR OGSÅ: Gründerne bak Moods of Norway om hvordan de bygde klesimperiet
Her ser du ComfyBalls i action:
Sponsor av denne episoden
Fiken regnskap har gjort det superlett å føre regnskapet selv og over 500 nyregistrerte og små bedrifter går over til Fiken hver måned. Du kan til og med ta bilder av kvitteringer og føre de i regnskapet direkte fra mobilen. Hvis du lurer på om Fiken kan være noe for deg kan du prøve det gratis i én måned her.
Tusen takk for at du lytter!
For å dele tankene dine:
For å hjelpe podkasten:
- Del podkasten med en venn.
- Legg igjen en ærlig anmeldelse i Apple podcasts. Jeg leser alle og dette gjør at flere finner podkasten.