Select Page

I denne episoden handler det kun om hvordan man selger igjennom tekst. Det er samme om du skriver en epost, en reklameplakat eller til en nettside, for alle har ett felles formål, å overtale eller på en eller annen måte legge frem et poeng som fører til en et forventet resultat eller et salg. Disse tipsene vil også gjelde i andre sammenhenger, enten det er en pitch for å overtale kjæresten til å se den filmen du ønsker å se, du holder et foredrag i en business-sammenheng, eller om du lager en reklamevideo. Kort sagt, følg med.

[content_band style=”color: #1e1e1e;” bg_color=”#F6f6f6″ inner_container=”true”][x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″]Innholdsliste fra episoden / hva du vil lære[/x_custom_headline]

  • [04:05] – USP – Unique Selling Propostition (the elevator pitch)
  • [06:30] Et ekstra tips for å grave ned til essensen i sin egen USP
  • [07:50] Ingen ønsker ditt produkt – de ønsker resultatet det skaper
  • [08:50] AIDA: en modell for effektiv markedsføring i gjennom tekst
  • [11:15] AISAS: En “nyere” utvidet modell som bunner i AIDA
  • [14:15] Slipp fingrene løs. Få alt ut, slett senere
  • [15:18] Skal du være profesjonell, gå over og rett opp skrivefeil
  • [17:30] Persona. Se for deg én person og skriv til han / henne
  • [20:15] Tone of voice: Hva slags stil og stemme du skal skrive med
  • [22:10] Et eksempel på hvordan tone of voice endrer en reklametekst
  • [24:30] Skap bilder leserne kan se for seg og som de kjenner igjen
  • [27:10] Modell: omvendt pyramide. Brukes spesielt i journalistikk
  • [30:50] Div. tips: hvordan komme i gang, hvordan bli bedre osv.
  • [33:00] Sliter med å komme i gang? Hvordan komme i rett skrivemodus
  • [38:15] Vit hva formålet er og hva det er du ønsker med det du skriver
  • [39:55]Vi har et “bullshit-filter”. Folk skjønner når noe ikke stemmer
  • [43:45] Samarbeid med Medier24 vil øke synligheten med 25 000 pr. uke

[/content_band]

 

[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true” ]Utvalgte linker[/x_custom_headline]

 

[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true” ]Bøker nevnt[/x_custom_headline]


Christine Calvert, Tekstdoktoren. FOTO: PRIVAT, CHRISTINE CALVERT

Christine Calvert, Tekstdoktoren. FOTO: PRIVAT, CHRISTINE CALVERT

OBS: Denne artikkelen er kun en kort oppsummering fra episoden. Lytt til den fulle episoden i den grønne avspilleren over, i iTunes, eller på Soundcloud.

Jeg tok en prat med Christine Calvert, selveste Tekstdoktoren. Hun er forfatter bak bøkene Skriv så det selger og Skriv for nettet. Til daglig er hun foredragsholder og holder skrivekurs for bedrifter landet rundt, i tillegg til å undervise i digital markedsføring på Westerdals Oslo Act. Heldigvis er hun også lærer, for slike energibomber og livslystne folk trenger vi flere av i skolene. Jeg har aldri vært elev av Christine, men i tillegg til at hun er enormt dyktig, er jeg sikker på at hun er en av Norges kuleste lærere!

Her er fem raske tips hentet ut fra episoden for å bli bedre på å skrive. Ønsker du å høre resten, i tillegg til å få en grunding gjennomgang av de nevnte tipsene, lytt til episoden.

 

1. Persona?

Se for deg én person og skriv til denne personen. La oss si vi skriver til en som heter Alexander.

  • Hvor gammel er han?
  • Hvor bor han?
  • Hva jobber han med?
  • Hvordan ser en typisk da ut for denne personen?
  • Hva er hobbiene hans?
  • Hva hater han?
  • Osv, osv.

Ved å virkelig kjenne Alexander ut og inn og hvordan han kommuniserer med de rundt seg, vil du kunne skrive tekst som treffer han perfekt.

Som Nelson Mandela sa.

[ctt title=”Hvis man snakker til en mann på et språk han forstår, når man hans hode. Hvis man snakker til ham på hans eget språk, når man hans hjerte.” tweet=”Hvis man snakker til en mann på et språk han forstår, når man hans hode. Hvis man snakker til ham på hans eget språk, når man hans hjerte.” coverup=”q70bE”]

 

2. Hva er din USP?

USP står for Unique Sellling Proposition. I din USP skal du i løpet av to setninger kunne fortelle Alexander hva du eller ditt produkt kan gjøre for HAN og hva som også er så unikt med DEG. Se for deg at du treffer på han i heisen. Du har kun én sjanse og du må overbevise han innen han når etasjen sin. En måte å finne frem til din USP (eller for å se om den du allerede har er bra eller ikke) kan du spørre deg selv gjentatte ganger; “hva så?” eller “hvorfor?”

Da vil du kunne grave deg ned i hvordan produktet ditt virkelig skiller seg ut – eller ikke.

Husk at ingen egentlig ønsker produktet ditt – de ønsker resultatet produktet ditt kan skape, enten det er bedre tid, mindre stress, eller hva det enn måtte være.

 

3. Call to action

Enten det er en podcastepisode, reklame osv, bør du alltid ha med en såkalt call to action. Altså, hva er det neste steget du ønsker at de skal gjøre? Skal de gå trykke seg inn på en spesiell link for å bestille? Skal de ringe deg? Skal de spre budskapet videre? Finn ut hovedformålet med hva du ønsker å si til de og skriv ut ifra dette. Til slutt har du en call to action hvor du sier nøyaktig hva de skal gjøre.

 

4. Plattform

Nå vet du hvem du skal skrive til, hvordan du og ditt skiller seg ut fra dine konkurrenter og du vet nøyaktig hva formålet med budskapet ditt er. Det eneste du trenger å vite nå er hvor dette skal legges ut. Skal det på Facebook, bloggen din, i avisen eller i en epost? Tilpass innholdet etter hvor du skriver for hver plattform har sin brukermåte.

Valg av plattform og hvordan tilpasse innholdet ditt til de forskjellige plattformene snakker vi også en del om i episode 15 med Thomas Moen;  oppskriften til din bedrifts suksess i sosiale medier.

 

5. Slipp fingrene løs

I tips nummer 3 skrev jeg at du alltid bør skrive ut i fra et hovedformål. Ja, det er helt riktig, men først ville jeg sagt, slipp fingrene totalt løs, skriv alt hodet ditt kommer på uansett hva det måtte være. Det flotte med datamaskiner er at du har en sletteknapp. Ikke hindre deg selv fra å skrive fordi du tenker for mye. Bare få det ned på papiret så kan du gå igjennom det én, to, eller 20 ganger til og rette så mye, eller slette så mye du måtte ønske. Når du først har fått alt ned på papiret kan du se for deg hva din persona ville ønsket eller ikke. Hvis det er noe personaen din ikke ønsker, da sletter du det.

Sjekk også ut episode 15 med Thomas Moen; oppskriften til din bedrifts suksess i sosiale medier. Der snakker vi mye om det å skrive.

Denne artikkelen har kun vært et kort utdrag av alt Christine og jeg snakker om i episoden. For det fulle intervjuet, lytt til episoden i den grønne avspilleren øverst, i iTunes, eller på Soundcloud.

Utvalgte linker fra episoden finner du ovenfor artikkelen.

 

[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Tusen takk for at du lytter![/x_custom_headline]

Hvis du synes Inkubatoren er nyttig eller underholdende, legg gjerne igjen en anmeldelse i iTunes eller del den med en venn du tror vil like den. Det hadde jeg satt veldig stor pris på! Uansett, ha en fantastisk dag videre og bare spør meg hvis det er noe du lurer på. Du finner meg her.

 

[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Et par andre episoder[/x_custom_headline]

[recent_posts count=”2″ orientation=”horizontal” category=”podcast”] [recent_posts count=”2″ orientation=”horizontal” offset=”2″category=”podcast”]