Select Page

I denne episoden har vi med oss Thomas Moen fra United Influencers, som lærer oss hvordan bedrifter, og personligheter, kan skape et brand og et publikum i sosiale medier. Alt fra hvilke plattformer en skal satse på, hvor mange, hva man skal dele, hva man ikke skal dele, osv.

[content_band style=”color: #1e1e1e;” bg_color=”#F6f6f6″ inner_container=”true”][x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″]Innholdsliste fra episoden / hva du vil lære[/x_custom_headline]

  • [00:00] Hvordan United Influencers jobber med innholdsskapere
  • [03:10] Det første du må finne ut av før du starter med sosiale medier
  • [07:25] Hvorfor det er viktig å tenke langsiktig
  • [08:25] Da Thomas stalket Petter Stordalen
  • [09:25] Roberts stalking av Bjørn Kjos
  • [10:05] Innholdet må tilpasses den spesifikke plattformen
  • [16:15] Hvorfor kort innhold er bedre enn langt
  • [18:55] Hvordan man finner ut hva man skal skrive om
  • [21:30] Det eneste som betyr noe er innholdet ditt
  • [27:28] Hvorfor Likes er det siste du skal fokusere på
  • [31:40] Den største feilen Thomas ser blant innholdsskaperne innenfor United Influencers

[/content_band]

 
[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true” ]Utvalgte linker[/x_custom_headline]

 
[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true” ]Bøker nevnt / bøker av personer nevnt i episoden[/x_custom_headline]

Noen av boklinkene er affiliatelinker.

 


Thomas Moen fra United Influencers. FOTO: PRIVAT, THOMAS MOEN

Thomas Moen fra United Influencers. FOTO: PRIVAT, THOMAS MOEN

OBS: Denne artikkelen er kun en kort oppsummering av det Jo Egil og jeg snakker om i episoden. Lytt til den fulle episoden i den grønne avspilleren over, i iTunes, eller på Soundcloud.

Markedsføring har endret seg enormt de siste årene på grunn av sosiale medier. Hvis du bruker det riktig, kan du sette deg selv eller bedriften din på kartet på en helt annen måte enn hva som var mulig tidligere.

Se for eksempel episode 11, med Bilpleiekongen Bjørn-Aage Bredal. Da Statoil ikke ville fornye kontrakten hans og han ble stående uten jobb, startet han med polering av biler på YouTube. Videoer som hvordan polere bil for hånd og hvordan unngå dugg på ruta, ble linket til en nettbutikk han satte opp. Dette tok av, og året etter han startet omsatte han for 20 millioner kroner. Sosiale medier kan skape enorme muligheter for de som bruker det riktig.

Så, for deg som ikke selger bilpolish – hvordan starter man med sosiale medier? I denne episoden går vi igjennom hvor man starter, hvilke plattformer man skal fokusere på, hva man skal skrive, ikke skrive osv.

 

Inn kommer supermann

Thomas Moen er Norges fremste ekspert på blogging og personlig markedsføring. Han er daglig leder i United Influencers, eller fremtidens mediehus, som de kaller seg. De representerer noen av Nordens største bloggere, kjendiser og mediepersonligheter, de som er flinke til å skape innhold på nettet. United Influencers fungerer som et støtteapparat som tar seg av det administrative, salg, strategiutvikling, samt sørger for at ting blir godt gjennomført.

Thomas har hjulpet og jobbet med hundrevis av bloggere og innholdsskapere på nettet i over et tiår, og da har jeg ikke regnet med de tusener han har hjulpet igjennom bloggen sin, eller boken 123 Blogg, som han ga ut i 2012.

Her har du en kort oppsummering av noe av de vi snakket om i episoden og hvilke steg du må ta for å lykkes i sosiale medier.

 

1. Hvem og hva?

Aller først, før du i det hele tatt registrerer en konto på noen av de sosiale plattformene, må du finne ut hvem det er du ønsker å nå og hva du ønsker å fortelle de.

Et eksempel på hvordan man finner ut hvem man ønsker å nå:

Thomas forteller i intervjuet hvor viktig det er å tenke langsiktig. Du må tenke på de som er markedet ditt i morgen og ikke de som er markedet ditt i dag.

Thomas henvender seg til markedsførere, eller rettere sagt, morgendagens markedsførere. Altså, ikke de etablerte aktørene ute i bransjen, men de rundt 800 snart ferdigutdannede markedsføringsstudenter, som utdannes i Norge hvert år, og som snart skal ut i bransjen. Ukentlig møter Thomas på folk i kule jobber, som han på et eller annet tidspunkt har hjulpet, om det så er på en masteroppgave eller igjennom kanalene hans.

Når du har funnet ut hvem som er markedet ditt og hva du ønsker å si, da kan du begynne å tenke på plattformer. Men husk, tenk langsiktig.

 

2. Velge plattformer

Ok, nå som du har funnet ut hvem du skal henvende deg til og hva du ønsker å fortelle, da er det på tide å velge plattformer. Da må du se på markedet ditt og finne ut hvilke plattformer de faktisk er aktive på. Hvor er det de kommuniserer med hverandre eller generelt “henger”? Er det på Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Youtube, Pinterest, Soundcloud eller noe annet? Hvor?

Synes du dette er vanskelig å finne ut av? Ta telefonen fatt, ring rundt til diverse folk innenfor markedet ditt og spør de direkte.

Når har funnet ut av dette, fokusér på én, to eller maks 3 plattformer du spesialiserer deg på. Mer enn dette blir for mye å tenke på, for mye arbeid og du ender opp med å gjøre en dårlig jobb.

 

3. Riktig innhold

Når du har valgt plattformer begynner selve arbeidet. Nå skal det lages innhold, men før du starter med det, må du tenke nøye igjennom følgende.

Hver plattform har forskjellige spilleregler. Du er i forskjellig modus på de ulike kanalene og det er viktig at innholdet tilpasses den plattformen det legges ut på.

På Instagram er det for eksempel veldig unaturlig å få folk til å forlate selve appen og vil ikke nødvendigvis være lurt å prøve å sende noen til nettsiden din derfra. Brukerne er der kanskje i tre-fire minutter for å se på et par pene bilder de trykker ‘like’ på, før før de går videre. Her handler det mer om å fange oppmerksomheten deres og å gi de et eller annet.

På Facebook er det mer naturlig å linke til nettsiden din og å få de ut av Facebook. Der er du i en annen type flow. Samtidig belønner Facebook deg hvis du holder innholdet ditt internt på Facebook, så det kan også i noen tilfeller være lurt å poste innhold som er ment å konsumeres kun på Facebook, som bilder og videoer.

Et eksempel på riktig plattformbruk:

I episoden gir Thomas et eksempel om ei venninne som er profesjonell fotograf. Han fortalte henne at hun burde starte med Snapchat, men hun skjønte ikke hva hun kunne gjøre der. På Snapchat kan man jo ikke redigere eller legge filtre på hverken bilder eller videoer.

– Ja, men du reiser mye da. Det er jo kult å være med på shoot med deg og være mer rundt der du er, sa Thomas.

Hun tok det til hjertet. I dag kan følgerne hennes bli med på reiser og bak scenene på fotoshoots igjennom Snapchat. På denne måten kan hun promotere deg selv, uten å engang vise arbeidet sitt.

 

4. Publikum, ikke trafikk

Én ekstremt viktig ting du må huske på når du lager innhold, er at det er stor forskjell på trafikk og på et publikum. Trafikk bryr seg ikke om deg, de kjører kun forbi.

De fleste bedrifter eller personer i sosiale medier som er på likes-jakt, vil bare ha masse folk innom, men det hjelper ikke med stor trafikk hvis du ikke har de rette folkene innom. Det du skal bygge er et lojalt publikum. De som ønsker å konsumere innholdet ditt, de som betaler billetten inn til konserten fordi de tenker at det er deg de vil høre på.

Det her er et viktig tema. I episoden forteller vi også andre mer tekniske grunner i algoritmene til Facebook, som gjør at klikk-jakt kan skape totalt motsatt effekt.

 

5. Fokusér på riktig innhold

Før du tenker på design, hvordan innhold skal spre seg osv, er det én eneste ting som faktisk betyr noe. Dritbra innhold.

Bra innhold blir lest og funnet uansett og det er nettopp dette folk kommer for å se på. Ting som design, spredning og slikt kan du fokusere på senere. Det viktigste nå er å skape godt innhold som folk vil se på og kommer tilbake for.

De to første månedene er de mest kritiske for deg som innholdsskaper. 60% av alle norske bloggere gir, seg i løpet av denne tiden. Ved å lage en rutine, og å fokusere 100% på innhold i løpet av denne tiden, vil du raskere skaffe et publikum, og dermed også øke motivasjonen for å drive videre. Fokusér kun på innhold og ikke overtenk på alt annet.

 

En rask oppsummering til slutt

  1. Finn ut hvem du ønsker å henvende deg til og hva du ønsker å fortelle.
  2. Velg plattformene du vil spesialisere deg på. Maks 3 stk.
  3. Hver platform har ulike spilleregler hvor brukerne er i ulike moduser. Tilpass innholdet etter hvordan den brukes av lytterne.
  4. Publikum, ikke trafikk. Ikke se etter likes. Lag innhold for kjernepublikummet, de som ville betalt for å høre på deg.
  5. Fokusér på innhold, ikke alle tidstyver rundt. Publikummet kommer for å se på innholdet, ikke noe annet. Lag dritbra innhold, så følger publikum og pengene etter.

 

Denne artikkelen har kun vært et kort utdrag av alt Thomas nevner i episoden. For det fulle intervjuet, hør episoden i den grønne avspilleren øverst, lytt i iTunes, eller på Soundcloud.

 

[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Tusen takk for at du lytter![/x_custom_headline]

Hvis du synes Inkubatoren er nyttig eller underholdende, legg gjerne igjen en anmeldelse i iTunes eller del den med en venn du tror vil like den. Det hadde jeg satt veldig stor pris på! Uansett, ha en fantastisk dag videre og bare spør meg hvis det er noe du lurer på. Du finner meg her.

 

[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Et par andre episoder[/x_custom_headline]

[recent_posts count=”2″ orientation=”horizontal” category=”podcast”] [recent_posts count=”2″ orientation=”horizontal” offset=”2″category=”podcast”]