Select Page

Atle droppet ut av skolen som 14-åring og startet jobbkarrieren på havet. Klar for eventyr og uten visshet om hva som lå forut, tok han jobb som rekefisker og i syv år seilte han verden rundt før han traff på kjærligheten og la gummistøvlene på hylla. Han skaffet seg jobb på fabrikk hvor han ble i 13 år, før han kom utfor en fallulykke og ble trygdet. Dette resulterte i at rekkeleiligheten ble tvangssolgt og han endte opp nærmest personlig konkurs. Som Atle sier, “Det har aldri vært mitt liv, det er ikke meg.” I 1998 tok han valget om å bli gründer, noe han aldri har angret.

[content_band style=”color: #1e1e1e;” bg_color=”#F6f6f6″ inner_container=”true”][x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″]Innholdsliste fra episoden / hva du vil lære[/x_custom_headline]

  • Hvorfor Atle synes det er lettere å drive med eiendom i næringsmarkedet enn i privatmarkedet
  • Hvorfor moss som forstadsby er en god investering de neste årene
  • Veien fra fisker til eiendomsgründer
  • Ved å søke kunnskap kan du mestre det meste
  • Hvordan Atle tiltrakk flere kunder uten å være kjent innenfor markedet
  • Et eksempel på hvordan å sette kunden foran seg selv er den beste markedsføringen
  • Hvordan livet på havet gjør deg ydmyk.
  • Lavpunktet etter fallulykken og hvordan Atle kom over det
  • Tips til de som måtte gå igjennom en vanskelig tid i dag

[/content_band]

 
[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true” ]Utvalgte linker[/x_custom_headline]

 
[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true” ]Bøker nevnt i episoden[/x_custom_headline]

 


OBS: Denne artikkelen er kun en kort oppsummering av det Jo Egil og jeg snakker om i episoden. Lytt til den fulle episoden i den grønne avspilleren over, i iTunes, eller på Soundcloud.

Atle Justsen fra AJ Eieindomsforvaltning. FOTO: INKUBATOREN.NO

Atle Justsen fra AJ Eieindomsforvaltning. FOTO: INKUBATOREN.NO

Atle Justsen og jeg tok en prat på kontoret hans i Moss, et kontor som bare brukes et par timer i uken. Resten av tiden er han ute på befaring og oppdrag.  Jeg har kjent Atle i et par år og han er en bamse kledd i arbeidsjakke. Ikke den type bamse som spiser opp honningen så fort du er borte, men den som rydder rommet ditt og bygger et dukkehus istedet.

På havet er det ingen kjære mor.

– Der blir du behandlet som en av guttene fra dag én. Det er ikke noe sånn “stakar, han er ung”, forteller Atle.

– Du får samme krav og samme rettigheter som alle andre for å si det enkelt.

I syv år seilte han verden rundt; alt fra Sør- til Nord-Amerika, Europa og Sovjet (som det het den gang), stort sett alt utenom Asia. Men det var ikke bare hard jobbing som var med på å forme Atle.

– Når vi ser hvor godt vi har det i Norge, og det ser du først når du kommer utenfor landets grenser og reiser litt rundt, og hvis du, som jeg alltid gjør, holder deg unna turistperlene, da åpner du for en helt annen virkelighet og en helt annen verden, som er med på å forme deg og som gjør at du setter mye mer pris på det du har her hjemme.

– Det har gjort meg ydmyk.

Atle har alltid vært en handyman, en som fikser og en som ordner opp. Dessverre holder ikke alltid dette.

Etter syv år på havet møtte han kjærligheten. Han sluttet da som sjømann og tok seg jobb i fabrikk, hvor han jobbet i tretten år før han kom utfor en fallulykke. Dette endte med at han ble ufør, mistet rekkehuset og ble nærmest personlig konkurs.

Dette var hardt for Atle. Han hadde alltid vært svært aktiv. Men å gi opp, var ikke noe han ville akseptere.

– Det har aldri vært mitt liv, sier han.

– Min trøst i helheten var at jeg kunne stå med rak rygg og jeg tenkte for meg selv at “nå er jeg på bunn, nå kan det bare bli bedre”.

Til de som måtte befinne seg i samme situasjon i dag har han et råd: Man må holde positiviteten og håpet oppe.

– Selv om du ikke får gjort underverker på én dag så må du se de små skrittene dag for dag. At du selv er fornøyd med den innsatsen du legger ned, at du selv er fornøyd med det fremskrittet du gjør, så er det helt uvesentlig hva alle andre sier. Du må holde på integriteten din, du må holde på stoltheten din, du må se fremover. For guds skyld, ikke se bakover for hvis du bare snur deg rundt og ser bakover og ser det negative, da kommer du aldri over på den positive siden.

Rundt halvannet år etter ulykken, rundt 1996, fikk han jobbtilbud igjennom Folkets Hus, igjennom fagforeningene innenfor LO i Moss. I løpet av LO-tiden jobbet han seg oppover i systemet og tok seg den skoleringen en kunne få innenfor LO-bevegelsen. Han ble godkjent foreleser innenfor alle grunnkurs, satt som leder og styremedlem i flere verv og var i sin tid med på å lage vedtektene til det som i dag heter fellesforbundet.

Her bygde han opp et nettverk innenfor eiendomsbransjen som ble springbrettet til hva han driver med i dag.

– Du må ha et godt nettverk rundt deg. Nettverk er alfa og omega. Det er det som har bragt meg hvor jeg er i dag, sier han.

I 1998 stiftet han sitt første personlige selskap, og i 2003 startet han AJ Eiendomsforvaltning som er hovedgeskjeften. Der driver han forvaltning, drift og vedlikehold av næringseiendommer. I tillegg eier han 10% av Nitos AS, et større firma som driver utleie av egne næringseiendommer.

AJ Eiendomsforvaltning driver med mye forskjellig. Rett og slett som kan gjøres for å holde næringseiendommer i gang. FOTO: AJ EIENDOMSFORVALTNING AS

AJ Eiendomsforvaltning driver med mye forskjellig. Rett og slett som kan gjøres for å holde næringseiendommer i gang. FOTO: AJ EIENDOMSFORVALTNING AS

Da han startet hadde kun nok arbeid til en tretimers arbeidsdag, men i løpet av et og et halv år hadde han tre ansatte. Videre frem til 2008 var de oppe i 22 ansatte på det meste.

Atle presiserer tre ting som har skapt hans suksess: nettverk, hardt arbeid og ærlighet. De fleste kundene Atle har i dag, er firmaer som selv har tatt kontakt med han. Jungeltelegrafen sprer seg fort hvis man gjør godt arbeid.

– Nettverk er alfa og omega, presiserer han, og at når du gjør et bra arbeid kommer markedet til deg.

– Hvis du klarer å være åpen, hvis du klarer å se kundens behov, og du klarer å se utfordringene kundene sitter med, ikke bare tenke på deg selv eller hva som er enklest for deg for å få det til, hvis du tar den ene ekstra svingen for å tilfredsstille kunden og er åpen for og forstår at det er det kunden har et behov for, så har du mye enklere for å møte de på hjemmebane, mye enklere for å klikke med de, noe som igjen da i neste rekke gjør at du får den underskriften på den kontrakten som du gjerne vil ha. Uten at du da av den grunn behøver å selge deg selv med hud og hår. Da går det på likeverd, det går på respekt for hverandre.

– Det nytter ikke å komme med en pakkeløsning hvor kunden trenger 30 % av pakka di, mens 70% trenger han ikke.

Han sier at det dummeste du kan gjøre er å si noe for å virke viktig uten å ha greie på det du sier.

– Kommer det frem etterpå, da har du faktisk talt opprettet en skade som du kanskje aldri klarer å rette opp igjen. Da er ærligheten inne i bildet. Får du et spørsmål, si: “Dessverre, det kan jeg ikke svare deg på her og nå, men kan jeg få lov til å sjekke det opp så kontakter jeg deg i morgen?”.

 

Denne artikkelen har kun vært et kort utdrag av alt vi snakker om i episoden. For det fulle intervjuet, lytt til episoden i den grønne avspilleren øverst, i iTunes, eller på Soundcloud.

Utvalgte linker fra episoden finner du ovenfor artikkelen.

 

[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Tusen takk for at du lytter![/x_custom_headline]

Hvis du synes Inkubatoren er nyttig eller underholdende, legg gjerne igjen en anmeldelse i iTunes eller del den med en venn du tror vil like den. Det hadde jeg satt veldig stor pris på! Uansett, ha en fantastisk dag videre og bare spør meg hvis det er noe du lurer på. Du finner meg her.

 

[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Et par andre episoder[/x_custom_headline]

[recent_posts count=”2″ orientation=”horizontal” category=”podcast”] [recent_posts count=”2″ orientation=”horizontal” offset=”2″category=”podcast”]