Select Page

Blant jegergryte, kake og god stemning tok jeg en prat med Simen Staalnacke og Peder Børresen i andre etasje over deres ‘Super Duper Store’ i Hegdehaugsveien i Oslo. Mantraet deres er at uansett hva de gjør, skal de ha det moro. Det synes.

[content_band style=”color: #1e1e1e;” bg_color=”#f6f6f6″ inner_container=”true”][x_custom_headline type=”left” level=”h3″ looks_like=”h4″ ]Innholdsliste fra episoden + hva du vil lære[/x_custom_headline]

  • [00:57] Hvordan det føltes da Moods of Norway ble et sukksesscase på Harvard Business School
  • [02:25] Det sto mellom to idéer; slå igjennom på reality-tv eller et klesmerke basert på norske tradisjoner…
  • [04:50] Hvordan det å bo og reise i utlandet fikk de til å innse hvor unikt og kult Norge er
  • [10:20] Hvordan de fant den første produsent og prosessen rundt
  • [15:25] Hvorfor de små detaljene gjorde at de skilte seg ut
  • [18:15] Skeptisismen, advarslene og hvordan de møtte den
  • [24:50] Hvorfor de fokuserer på egne butikker istedet for å selge i andres
  • [29:48] Mantraet bak Moods of Norway – “Gi gass, ha det moro”
  • [31:45] Voksesmerter. Hvordan rask ekspandering til USA gikk på et feilskjær og hva de har lært
  • [40:00] Moods of Norway VS Pushwagner
  • [42:13] PR-stunt og den rosa fiskebåten
  • [44:07] Richard Branson
  • [47:55] “Ingen kommer ihåg en fegis”

[/content_band]

 
[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true” ]Utvalgte linker[/x_custom_headline]

 
[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true” ]Bøker nevnt / bøker av personer nevnt i episoden[/x_custom_headline]

Noen av boklinkene er affiliatelinker.

 


Simen Staalnacke og Peder Børresen fra Moods of Norway. FOTO: ROBERT W. SHAW, INKUBATOREN.NO

Simen Staalnacke og Peder Børresen fra Moods of Norway. FOTO: ROBERT W. SHAW, INKUBATOREN.NO

OBS: Denne artikkelen er kun en kort oppsummering av det Simen, Peder og jeg snakker om i episoden. Lytt til den fulle episoden i den grønne avspilleren over, i iTunes, eller på Soundcloud.

Gutta har opplevd og lært mye siden de startet Moods of Norway tilbake i 2003. Det første året hadde de en omsetning på 300 000 og til 10-årsjubileumet hadde de passert gode 300 millioner i året.

I episoden forteller de om oppturer, nedturer og hva de har lært underveis. Alt fra hvordan idéen om Moods of Norway nesten ble kastet bort i bytte mot et reality-TVkonsept, søket etter produsenter som startet i de Bulgarske gule-sider, til en litt for hard USA-satsning ti år etter.

[x_blockquote cite=”Simen Staalnacke, Moods of Norway” type=”left”]”Folk som gjør noe fordi de har lyst og ikke fordi de må. Det er tøft!”[x_button shape=”square” size=”mini” float=”right” href=”http://ctt.ec/cF2_g” target=”blank” info=”none” info_place=”top” info_trigger=”hover”]Tweet ukens quote![/x_button][/x_blockquote]

Traktor i butikken til Moods of Norway. FOTO: Robert W. Shaw, Inkubatoren.no

Traktor i butikken til Moods of Norway. FOTO: ROBERT W. SHAW, INKUBATOREN.NO

 

 Å se muligheter hvor andre ikke gjør det

Odelssønner, en døende rase på lik linje med fjellreven, rømmer til metropolene triumfert av stein, glass og blankpolert krom. Der møter de mennesker som kjenner til træler som et fenomen fra treningsstudioet, et sted hvor fremmedord som korn, kuer og traktor erindrer bildebøker fra barnehagen, og senere i livet, aviser med ord som jordbruksopprør og melkestreik. Både Peder og Simen har studert i utlandet og med avstand fra Norsk kultur og jantelov innså de noe vi letter glemmer her hjemme på berget. Konfrontert med ivrige spørsmål om Norge og Norsk kultur, fikk de sett trollnasjonen fra et annet perspektiv. De så hvor kult det faktisk er å være Norsk.

Gjøkur, peis og treski er en del av interiøret til Moods of Norway-butikkene. FOTO: Robert W. Shaw, Inkubatoren.no

Gjøkur, peis og treski er en del av interiøret til Moods of Norway-butikkene. FOTO: ROBERT W. SHAW, INKUBATOREN.NO

 

Tilbake i moderlandet tok de det kjedelige tradisjonelle, pakket det inn i knæsje farger og viste oss ungdommen hvor kule og hippe oldemor og oldefar faktisk var. I butikkene deres henger den siste mote blant spinnerokk, gjøkur og utedoer som prøverom – for ikke å glemme selveste gråtass, den rosa traktoren Ferguson TE20, som også pryder logoen deres. Vi kan herved ende diskusjonen om barna våre skal lære nynorsk på skolen – send de til Super Duper Store istedet.

[x_blockquote cite=”Peder Børresen, Moods of Norway” type=”left”]”Make waffles, not war!”[x_button shape=”square” size=”mini” float=”right” href=”http://ctt.ec/d88F5″ target=”blank” info=”none” info_place=”top” info_trigger=”hover”]Tweet for vafler[/x_button][/x_blockquote]

Niru serverer hjemmelaget chai (té) og indisk snacks.

I Moods of Norway-butikkene har de såklart utedoer som prøverom. FOTO: ROBERT W. SHAW, INKUBATOREN.NO

I Moods of Norway-butikkene vil du finne utedoer som prøverom. Komplett med hull. FOTO: Robert W. Shaw, Inkubatoren.no

Og prøverommene formet som utedoer er så klart komplette med hull…. FOTO: ROBERT W. SHAW, INKUBATOREN.NO

 

Stor vekst

Mellom 2011 og 2013 gikk Moods of Norway med et overskudd på 110,8 millioner kroner. Med mye penger på bok og store drømmer tok de på seg spanderbuksene for en hard USA satsing noe som førte til deres første underskudd i 2014 på 13,5 millioner. Med rask vekst på såpass kort tid, møter man også på utfordringer, utfordringer som bidrar til å gjøre produktet, bedriften eller personen bedre enn det var i utgangspunktet. Som når en bilprodusent finner ut hvilke enkeltdeler i motoren som trenger forsterkning når man passerer 110 km/t, men som fungerte perfekt i 90. USA-satsingen ble ikke bare en vekker, men et viktig ledd i en snuoperasjon for hva som skulle bli det nye fokuset fremover.

 
Denne artikkelen har kun vært et kort utdrag av alt vi snakker om i episoden. For det fulle intervjuet, lytt til episoden i den grønne avspilleren øverst, i iTunes, eller på Soundcloud.

Utvalgte linker fra episoden finner du ovenfor artikkelen.

 

[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Tusen takk for at du lytter![/x_custom_headline]

Hvis du synes Inkubatoren er nyttig eller underholdende, legg gjerne igjen en anmeldelse i iTunes eller del den med en venn du tror vil like den. Det hadde jeg satt veldig stor pris på! Uansett, ha en fantastisk dag videre og bare spør meg hvis det er noe du lurer på. Du finner meg her.

 

[x_custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Et par andre episoder[/x_custom_headline]

[recent_posts count=”2″ orientation=”horizontal” category=”podcast”] [recent_posts count=”2″ orientation=”horizontal” offset=”2″category=”podcast”]